Jumat, 12 September 2008

Self-gene Theory

2 tahun lepas, kami pernah bincang pasal teori Darwin memandangkan mentor Mat masa tu, arwahyarham Prof Mohd Al-Mahdi ada buat pembentangan bertajuk “Modern Science Finds God” di INTEC anjuran ATUSA kan? Masa tu Mat jadi exco agama ATUSA.

Salah satu perkara yang dibangkitkan masa tu ialah Intelligent Design (ID) dalam men’counter’ balik teori Darwinism. Aku agak tertarik tetapi kemudiannya tak layan sangat sebab situasi Malaysia tak lah memerlukan kita kaji sangat bende tu.

Tetapi sejak aku sampai kat US ni, istilah Darwinisn, ethism dan evolution mendominasi hidup ku. Benarlah kata Mat dulu, darwinism theory ni bukan setakat teori sains. Ia berkembang menjadi Social Darwinism. Dari idea itulah munculnya agama mereka iaitu atheism. Susah nak cari orang yang yang tak atheis dalam class bio aku. Kawan-kawan baik pun atheis jugak..lol.

Lebih daripada itu, sistem hidup mereka berpaksikan materialism sebab bagi mereka manusia itu hanya benda yang bebas bertindak tanpa sekatan. Manusia ni macam haiwan, keperluan hidup dia hanya makan, minum, seks dan berhibur. Tiada sistem moral. Pandai-pandai lah kalau nak hidup tu.
Konsep Survival of the fittest pula menyebabkan mereka percaya hanya yang kuat berhak hidup. Macam dalam hukum rimba, siapa kuat dia berkuasa. Idea nationalism berkembang daripada semangat bahawa bangsa dia lah yang terkuat. Masih ingat bagaimana bangsa bangsa di Eropah saling berperang dan berbunuhan dalam Perang Dunia 1&2 berteraskan ideology kebangsaan? Hitler yang anggap bangsa selain Jerman adalah hina dan nyawa mereka tak bernilai.

Self-gene Theory menjadikan mereka hanya mementingkan diri sendiri. Capitalism menjadi asas bermuamalah. Keuntungan jadi teras utama walaupun dengan cara menindas. No money no talk. Apapun perkara baik yang Amerika buat mesti ada muslihat di belakang- mahukan timbal balas. Analogy nya sama macam penjual yang bermuka manis dan pura-pura melayan pelanggan dengan baik walhal yang dimahukan adalah barangannya terjual!

Huh..banyak lagi sistem-sistem nilai barat hari ini adalah hasil daripada teori Sang Darwin.

Sebagai Biotechnology major, aku perlu baca buku text Biology setebal lebih seribu muka surat yang hampir keseluruhannya cerita pasal Evolution Theory. Hari pertama lecture lagi Prof aku dah sebut pasal teory tu “no matter what are your belief.” (Prof aku adalah salah seorang penulis buku teks!)


sebuah buku yang dibuat oleh Darwin.
dengan kesaksian dia sebagai penulis buku yang lebih ia tonjolkan dari pada kegilaannya pada dunia science
yang membuatnya gelap mata dengan pembuktian pencetusan teori sesat didunia pendidikan science ( teori darwin)
Tidak cukup dengan class biologi, untuk universiti terbaik dalam bidang Philosophy dan Writing, pelajar universiti aku jugak kena amik banyak writing dan humanities class. Writing Class aku dari tahun lepas sampai sekarang asyik kena tulis pasal evolutionary, Social Darwinism, capitalism, American democracy. No wonder tahun lepas aku terpaksa download beratus muka surat buku tulisan Harun Yahya . Aku terima sebagai satu cabaran walaupun hujah aku kadang-kadang ditolak dalam class discussion.

Tetapi isu utama yang hendak aku bangkitkan kini adalah tentang perang idea yang sedang berlaku ni. Kita tahu kerajaan Malaysia menghantar semakin ramai student Biotechnology ke USA ni. Di RIT dan Penn State sahaja muncul kampung Melayu akibat ramainya student biotech. Bagaimanakah mereka memahami isu ini? kita khuatir kalau isu ini tidak dijelaskan lebih awal, di masa depan kita akan melihat para saintis malaysia yang keliru akidahnya (walaupun mungkin tidak sampai ke tahap atheis seperti yang sedang di alami USA sekarang).

Sebagai langkah awal yang pro active, aku mengajak rakan-rakan sekalian untuk memulakan perang ideology ini. Pertahankan akidah kita. mungkin kita tidak mampu berhujah menewaskan Richard Dawkins dan rakan-rakan tetapi sekurang-kurangnya kita menyelamatkan kawan-kawan dari alam kekeliruan. ID adalah satu tempat yang sangat baik untuk bermula.

Tidak ada komentar: